Zdravý talíř všem, doporučení.

13.05.2019

Jednoduchá a praktická pomůcka pro zdravé stravování od autorky PharmDr. Margit Slimákové. Nahradil tak již nevyhovujícía nepraktickou potravinovou pyramidu. 
Zdravý talíř velmi názorně a srozumitelně ukazuje, jak si poskládat jednotlivé potraviny na talíři. A to jak dle druhu tak množství. Nejvíce je vždy zastoupena zelenina a ovoce - polovina talíře. Je možné na úkor ovoce přidat více zeleniny. Nesmíme také zapomínat na zeleninu kvašenou - picles, která je velmi prospěšná naší imunitě a dobré náladě. 
Na třetí čtvrtinu  talíře umístíme polysacharidy. Nejvhodnější je celozrnná rýže, jáhly, kroupy, ovesné vločky, žitný kváskový chleba apod. Určitě bychom se měli vyhnout výrobkům z bílé mouky. 
Poslední čtvrtina talíře bude složena z bílkovin. A je na každém z Vás jakou bílkovinu zvolíte. Může to být steak, luštěniny, vajíčka, mléko, sýry. Ti z Vás, kteří se stravují všestranně zvolí kombinaci bílkoviny rostlinné a živočišné. 
Doprostřed talíře je ještě umístěna složka zahrnující tuky a oleje. Je možné zvolit ořechy, oleje, máslo či ryby.

DOPORUĆENÍ:
1. vybírejte pestrou zeleninu jak dle sortimentu tak barevné kombinace
2. i ovoce se doporučuje barevné a pestré
3. vyhněte se bílé mouce a výrobkům z ní - sušenky, sladké pečivo
4. bílkoviny volte dle chuti, a střídejte rostlinnou a živočišnou bílkovinu (maso, luštěniny, vejce..)
5. potraviny by ale vždy měly být čerstvé, kvalitní, nejlépe v bio kvalitě.

Zdravý talíř video

Zdravá talíř praktická pomůcka

Recept na kvašenou zeleninu